Inschrijven voor een sociale woning? Dat kan vanaf nu online.

Wil je een sociale woning huren? Dan kan je je vanaf nu via het centraal inschrijvingsregister van de Vlaamse Overheid zelf inschrijven voor een sociale woning. Je start jouw dossier volledig zelf op, digitaal en veilig. Wil je later dingen aanpassen? Dan kan je dat vanaf nu ook zelf in je online dossier.

Hoe schrijf je je in?

  1. Je meldt je aan via www.vlaanderen.be/sociaalhuren. Je kan je veilig aanmelden met Itsme (www.itsme.be) of e-ID en kaartlezer.
  2. Je vult jouw gegevens op een paar pagina’s in. Wat de overheid al over je weet, is automatisch ingevuld. Je voegt de extra documenten met persoonlijke informatie toe. 
  3. Je doet jouw aanvraag. Als je dossier onvolledig is, informeert Thuispunt Gent je welke documenten nog ontbreken.
  4. Is alles in orde en voldoe je aan de voorwaarden, dan ben je ingeschreven als kandidaat-huurder.
     

Bekijk de video hoe je zelf online kan inschrijven 


Wat als je al op de wachtlijst staat?

Je moet je inschrijving opnieuw bevestigen. Je krijgt een brief van Thuispunt Gent met meer info.

Wat moet je doen?

  • Bevestig zelf online je inschrijving in het centraal inschrijvingsregister. 
  • Voeg als dat nodig is de juiste documenten toe in je digitaal dossier.
  • Doe dit voor de datum die in de brief staat! Bevestig je jouw inschrijving niet op tijd? Dan moeten we je schrappen van de wachtlijst. 


Bekijk de video hoe je je inschrijving online kan bevestigen


Wie moet online bevestigen? 

Alle personen die op de wachtlijst staan voor een sociale woning moeten hun inschrijving opnieuw bevestigen, behalve in 2 gevallen:

  • Als je na 17 november 2023 bent ingeschreven, dan moet je niet opnieuw bevestigen. 
  • Als Thuispunt Gent jouw dossier al heeft bevestigd, dan moet je niet zelf opnieuw bevestigen. Je ontvangt in dat geval een brief van Thuispunt Gent dat jouw inschrijving in orde is. 


Heb je extra hulp nodig om je inschrijving online te bevestigen? 


Je moet extra documenten indienen en heb je daarbij hulp nodig? 

Contacteer dan Thuispunt Gent om een afspraak te maken:
o    Bel naar 09 235 99 80 (elke werkdag tussen 8.30 en 12 uur en tussen 13 en 16 uur)
o    Mail naar actua@thuispuntgent.be 


Je moet geen documenten indienen, maar kan je je inschrijving niet zelf online bevestigen?

Dan helpen de medewerkers van de Dienst Wonen van Stad Gent je graag. Maak een afspraak in het loket:  


Je kan niet online bevestigen en je kan ook geen afspraak maken?

Kan je niet online bevestigen en kan je ook geen afspraak maken bij de Dienst Wonen van Stad Gent of in de kantoren van Thuispunt Gent je inschrijving te bevestigen? Vul dan de invulstrook bij de brief in. Je stuurt deze invulstrook met de post naar Thuispunt Gent.   

Infographic bevestiging inschrijving