Sociale begeleiding

WoninGent heeft verschillende sociaal assistenten voor de bewoners.  Zij luisteren naar je problemen en proberen je verder te helpen. Dat doen ze door je juist door te verwijzen of door je correcte informatie te geven. 


Wat doet mijn sociaal medewerker?

Onze sociaal medewerkers zijn er voor jou. Zij doen volgende zaken:

  • Uitleg geven: Jouw sociaal medewerker legt je op een begrijpelijke manier de vaak moeilijke wettelijke regels voor sociaal wonen uit. Begrijp je de regels niet en wil je meer uitleg? Kreeg je een brief van WoninGent die niet duidelijk is? Dan kan je terecht bij je sociaal medewerker.
  • Helpen begeleiden: Door samen te werken met de sociale partners in de wijken en juist door te verwijzen, helpt je sociaal medewerker bij het begeleiden van sociale huurders met problemen. Heb je een probleem en weet je niet hoe je hulp kan zoeken? Dan helpt je sociaal medewerker jou om de juiste diensten te contacteren. 
  • Bemiddelen: Heb je een probleem met jouw buren dat je niet zelf kan oplossen door met jouw buren te praten? Als meerdere bewoners problemen hebben met dezelfde huurder, dan probeert je sociaal medewerker te bemiddelen. Als je een persoonlijk probleem hebt met een buur, dan verwijst je sociaal medewerker je door naar de juiste diensten om tot een oplossing te komen. 
    Ook bij huurachterstand zal je sociaal medewerker proberen te bemiddelen. 
  • Persoonlijke begeleiding bij verplichte herhuisvesting: Bij grote renovatiewerken moeten de bewoners soms verhuizen. Jouw sociaal medewerker zal je in dat geval helpen en je persoonlijk begeleiden om je verhuizing naar een andere sociale woning te regelen.


Wat doet mijn sociaal medewerker niet?

Onze sociale medewerkers kunnen je niet met alles helpen. Voor bepaalde dingen moet je naar een andere dienst gaan:

  • Politietaken: Een sociale huisvestingsmaatschappij heeft niet dezelfde mogelijkheden en bevoegdheden als de politie. Vaststellingen van overlast moeten door de politie gebeuren en alleen een vrederechter kan maatregelen opleggen bij burenruzies. 
  • Individuele begeleiding: Heb je individuele begeleiding nodig, dan zal je sociaal medewerker je doorverwijzen naar de juiste dienst. WoninGent doet zelf geen individuele begeleiding van huurders. Hiervoor kan je terecht bij OCMW Gent, CAW Oost-Vlaanderen of meer gespecialiseerde diensten. 
  • Belangenverdediging: Hiervoor kan je terecht bij Samenlevingsopbouw Gent of de Huurdersbond Oost-Vlaanderen.


Hoe contacteer ik mijn sociaal medewerker?

Je kan onze sociale medewerkers contacteren deze website, via e-mail of telefoon. 
Onze sociale medewerkers hebben ook een zitmoment in verschillende wijken. Tijdens dit zitmoment kan je persoonlijk langsgaan om je vragen te bespreken. Je hoeft geen afspraak te maken. 
Een huisbezoek door onze sociaal medewerkers kan na afspraak. 


 

Heb je nog vragen?

Contacteer ons. We helpen je graag verder.