Bepaalde herstellingen in je woning moet WoninGent uitvoeren. Wij zorgen ervoor dat die herstellingen gebeuren en betalen ze.
Opgelet
Is er in je woning iets defect en moet WoninGent dit herstellen? Dan ben je verplicht om WoninGent onmiddellijk op de hoogte te brengen. Dat is de meldingsplicht. Als je ons niets laat weten, dan kan de schade groter worden. Jij betaalt dan de kosten door de extra schade.
Herstellingen voor jou
Er zijn ook herstellingen voor rekening van de huurder. Deze herstellingen moet jij (laten) uitvoeren en zelf betalen. Je hebt drie keuzes:
Je doet de (kleine) herstelling zelf. Dit mag als je de nodige technische kennis hebt. In sommige LDC (Lokale Dienstencentra van OCMW Gent) is er een klusjesdienst waar je terecht kan voor hulp. Werken aan gas-, water- en elektriciteitsleidingen mag je niet zelf doen.
Kan je de herstelling niet zelf doen? Dan laat je de herstelling door een vakman uitvoeren. Je betaalt de factuur zelf. Je zoekt een erkende technicus naar keuze om de herstelling te doen of je doet een beroep op een leerwerkplek of erkende klusjesdienst. Gas-, water- en elektriciteitsleidingen moet je altijd door een vakman laten herstellen.
Ken je zelf geen vakman? Dan kan je vragen aan WoninGent om de herstelling te doen. Je betaalt WoninGent voor deze herstelling. WoninGent is geen aannemersbedrijf of klusjesdienst. Voor veel werken moeten wij ook externe bedrijven inschakelen. In veel gevallen is het sneller om zelf iemand te zoeken om de herstelling te doen. Je moet WoninGent ook betalen voor de herstelling. Wij doen dit niet gratis. In de meeste gevallen is dit op basis van onze tarieflijst.
Opgelet
Hebben jij, je huisgenoten, je huisdieren of je bezoekers schade veroorzaakt? Dan betaal jij de kosten van de herstellingswerken.
Is er schade omdat jij je woning of de uitrusting van je woning niet genoeg onderhoudt of verkeerd gebruikt? Dan betaal jij de kosten van de herstellingswerken. Je draagt dus het beste goed zorg voor je woning.